• AOL
  • 2005.03.13.

Az Alien Mítosz

Levelet kaptam Kocsis Tibortól. Valószínû sokan emlékeztek rá, tavaly nyár elején õ írt szakdolgozatot Az Alien Mítosz címmel. (A dolgozat az átalakítás miatt nem volt elérhetõ, de most újra letölthetõ!!!)

    “Csak szeretném felhívni a figyelmedet, hogy az Országos Tudományos Diákkonferencián március 21-én hétfõn fogok elõadást tartani a témában, azaz a filmtudományi szekcióban indul a mûvem egy kis darabkája. Bár már nem vagyok diák, az igaz…
    Szurkoljatok nekem! Remélem sikerrel járok … majd kiteszek magamért.”

Természetesen szorítunk neked, a dolgozatot ismerve nem lesz gondod semmivel! ;)
A folytatásban elolvasható a hivatalos tájékoztató, a letöltések között pedig megtalálható maga a dolgozat!

Kocsis Tibor – Az Alien-mítosz
Eszterházy Károly Fõiskola
Közmûvelõdési Tanszék, Mûvelõdésszervezõ szak, végzett

Az amerikai filmtörténet egyik jellegzetes alkotása az 1979-ben készült A nyolcadik utas: a halál (Alien). A maga korában újító, meglepõ produktum volt, mely nemcsak a közönség körében, de kritikusi körökben is zajos sikert aratott. Az Alien az elmúlt 25 év alatt sorozattá vált, mint a sikerfilmek általában; s mint ilyen, igazi mítosz alakulhatott ki körülötte. Eddig négyszer került filmvászonra az idegenek története.

A filmek különbségei viszont zavarba ejtõk és merészek. A rendezõk (Ridley Scott, James Cameron, David Fincher és Jean-Pierre Jeunet) különbözõek, különleges látásmóddal rendelkeznek, újító szándékúak. Egyik film sem hasonlít a másikhoz; az Alien-széria nélkülözi a hollywoodi folytatásokra jellemzõ sterilitást.

A filmek emellett természetesen magukon hordozzák az amerikai tömegfilmes elemek javarészét: a sokkolóan eredeti befejezés mind a négy epizódra jellemzõ, ahogyan a kettõs finálé is. Tanulmányomban ezeket az eltérõ befejezéseket szeretném összehasonlítani, melyek egyben arra is alkalmasak, hogy tükrözzék a Fox stúdió koncepcióját: az Alien-sorozat epizódjainak különbségébõl adódó erõsséget.

A négy film közös vizsgálatakor feltûnõ volt, hogy milyen mély jellemábrázolással van dolgunk, amikor Sigourney Weaver, a filmek fõszereplõje életre kelti a filmtörténet elsõ nõi akcióhõsét, Ellen Ripley hadnagyot. Az illusztrációként használt filmrészletek a Ripley-figura átalakulását is leképezik, melyet a rendezõi koncepció mellett az aktuális filmtrendek is formáltak az évtizedek során.

Összegezve: az Alien-filmek vizsgálata alkalmas az 1979-97-ig tartó mozgóképes átalakulásnak, a filmes igények átalakulásának bemutatására is.

Konzulens: Szûk Balázs, fõiskolai adjunktus

www.uni-corvinus.hu