HRG – Kicsoda H.R.Giger?

Korunk egyik legsikeresebb és legjobban eladott festőművésze. Filmes karrierje jóval az alien előtt elkezdődött, mert már kamaszkorában is lelkes amatőrfilmes volt és már ekkor nagy szerep jutott vízióinak, díszleteinek és kosztümjeinek. Igazi ereje abban rejlik, hogy képein és szobrain a huszadik század végi ember tudatalattijának képét látjuk viszont. A képek hűen tükrözik a szorongásunkat, a rettegésünket az atomháborúktól, az AIDS-től, a tömegtől és legfőbbképpen a gépektől. Gépektől, melyek lassan teljesen az életünk részei lesznek, és a gépektől melyeknek mi is a részei leszünk. Ezeket a tudatalatti álmokat és elklépzeléseket hűen adják vissza Giger biomechanikus képei.

1940 Megszületik Giger a svájci Chur-ban.
1962 Zurichbe költözik és szürreális képeket kezd festeni.
1964 Az Iparmûvészeti Iskola hallgatója Zurich-ben. Tusrajzokat publikál a Chur megyei iskola magazinjában. Egyéb alkotásokat készít temperával polyesterre.
1965 Kiadja tusrajzait. Záróvizsgájára készített mûve a Station Passage.
1967 Elkészíti elsõ filmjét 'High and Heimkiller' címmel F. M. Murer segítségével.
1968 Második filmje ugyancsak F. M. Murer segítségével a 'Swiss Made'.
1969 H. H. Kunz kinyomtatja és világszerte terjeszteni kezdi H. R. Giger elsõ posztereit. Kosztümöket tervez Peter Stein 'Edward Bond: Kora Reggel' címû produkciójához a Zurich-i Színházban.

1971 Murer és Giger elhatározzák, hogy egy dokumentumfilmet készítenek 'Átutazók' címmel (Passages). Megjelenik az elsõ Giger mûveit tartalmazó katalógus 'A Rh+' címmel.
1972 Elkészíti a kitalált filmet.
1973 Meghal Friedrich Kuhn, a tiszteletére festi a 'Hommage á Friedrich' címû képet. Megbízást kap az Emerson Lake and Palmer rock-csapattól egy lemezborító készítésére.
1974 A Bündneri Múzeum kiállítja Giger, Claude Sandou és Walter Wegmüller közös munkáját amely az 'Daydream' nevet viseli, valamint kiadják az 'Átutazók' alatt készült munkáit. Gigert tiszteletbeli vendéként meghívják a Madridi és a Brüsszeli fantasztikus-film fesztiválra.
1975 'Giger's Necronomicon' címmel 40 perces dokumentummûsort készítenek 1972 és 75 közötti munkáiról.
1976 David Lynch 'Dûne' címû filmje számára díszletterveket készít de végül nem használják fel a rajzokat.
1978 Ridley Scott felkérésére elkészíti az Alien díszleteit és a szörnyet.
1979 'Giger's Alien' címmel újabb dokumentumfilm készül, ezúttal az 'Alien' címû filmhez készített mûvekrõl.

1981 'H.R.Giger's Dream Quest' címmel film készül, benne Giger interjúival és animációival.
1984 Visszapillantások a Pfaffikoni Kultúrcentrumban.
1985 Felkérést kap az MGM Studiótól, hogy legyen a látványtervezõje a Brian Gibson rendezte Poltergeist II-nek. Megbízatást kap a Volvo egyik reklámemberétõl Isaac Asimovtól egy rövid történet elkészítésére: 'The Route to Hyperspace'.
1986 Megbízatást kap a Svéd DRS tévécsatornától, hogy tervezze meg a TV Nyereménymûsorát a 'Prix Tell'-t. A japán Sony elkészíti az elsõ lézerlemezét melynek borítóját Giger készítette. Alexander Bohr 45 perces filmet készít 'The fantastic universe of H. R. Giger' címmel a német televíziós csatornának a ZDF-nek. A Poltergeist II-t bemutatják a nagyvilágban de a vizuális átváltozások nem olyanok amilyennek Giger elképzelte.

1987 Tokyoban hatalmas kiállítása nyílik a Seibu Múzeumban. Ezeket kiegészítik a 'Giger's Alien' és a 'Poltergeist II' témák, valamint bemutatja az eredeti 'Alien' szörnyet, a 'Harkonnen' széket és még egypár képét. Megalakul a 'Japanese Giger Fun Club'. Giger tervez egy szörnyet 'Goho Dohji'-t Akio Jitsusoji készülõ filmje számára.
1988 A Cinefantastique magazin 16 oldalon bemutatja Giger ceruzarajzait. A. Crowley, Lovercraft és Timothy Leary könyvben megjelenteti Giger addig ki nem adott mûveit. Ueli Steinle avatja fel a Tokyoban épített Giger szobrot. Kiállítása nyílik a berlini Jes Petersen galériában. Zurich-ben Párizsban és New Yorkban kiadják 'Biomechanics' címû könyvét. 'Drawing Expanded' címmel kiállítása nyílik Rolf Müller Art Magazin galériájában.
1989 Illusztrációkat készít Pier Geering 'Robofok' címû történetéhez. Posztert tervez a tizedik 'Hell's Angels' nemzetközi találkozóra, melyet Agasulban rendeznek meg. Tárgyalni kezd Ridley Scottal az 'Alien III' lényeinek elkészítésérõl. Lebonyolítja az 'Angels, Devils and Demons' öt óra hosszú Heinz Dickman filmet. Kiállítása nyílik az Európai SF múzeumban.

1990 Különleges kiállítás nyílik Giger ötvenedik születésnapja alkalmából a Chur-i Kunsthaus-ban. Egy táskát tervez a Migros Group-nak melyet egymillió példánybankészítenek eli. Az általa tervezett bútorokkal rendeznek be egy kávéházat Chur-ban és egy bárt New York-ban. 'ART 1991' kiállítás a Hilt Galériában Basle-ban, és elfogadja az Alien III. szörnyeinek megtervezésére a felkérést.
1991 'Alien I.-III.' címmel dokumentumfilm készül a két filmhez készített munkáiból.
1992 'Satanskopf' címmel szövegkönyvet ír egy német televíziós sorozat számára. A 'Solothurn'-i Filmfesztíválon bemutatják 'Sex, Drugs and Giger' címû animációs rövidfilmjét
1993 'Brother to Shadows, the Alien World of H.R.Giger' címmel dokumentumfilm készül a Morpheus International megbízásából.
1995 Újabb szörnyet (SIL) teremt Roger Donaldson, 'Species' (A Lény) címû filmje számára.
1996 Martin Walz német rendezõ 'Kondom des Grauens' címû filmjénél segédkezik.
1997 Nem vesz részt az 'Alien Resurrection' (Feltámad a Halál) szörnyeinek elkészítésében, viszont a 'Species II.' lényeinek megtervezését elvállalja.

Az Alien Resurrection készítésénél Gigert nem kérték fel a szörnyek megtervezéséhez, és nevét sem tüntették fel a stáblistában (csak a moziverzióban, videón már ott volt a neve), hogy miért nem az ezen az oldalon kiderül. Az alábbi két levél Giger faxai a Fox-hoz, melyekbõl pontosan kivehetõ a lényeg…
A levelek után a média reagálásából ollóztam ki egy párat.

Elsõ levél:
A TWENTIETH CENTURY FOXNAK
H. R. GIGERTÕL
1997. november 13.
“Az Alien Négyes a kezdetektõl fogva az én személyes stílusomon alapult. Az elsõ ALIEN filmért elnyertem a „Legjobb Vizuális Effektusnak” járó Oscar díjat. Az ALIENS-ben nem dolgoztam, de a stáblistában megkaptam az “Eredeti Alien Design” kitüntetõ címet. Az ALIEN 3-ban megfosztottak az Oscar díjtól mert a fox az “Eredeti Alien Tervezõ” címmel tüntetett ki az “Alien 3 Teremtmény Tervezõ” cím helyett, mivel a szerzõdésemben így állapodtunk meg. 1976-ban elkészült két festményem, a “Necronom IV” és “Necronom V” melyeken két hosszú-fejû teremtmény látható. Ezek a képek 1977-ben jelentek meg NECRONOMICON címû könyvemben, Sphinx Verlag kiadásában, a németországi Baselban. Ridley Scott kutatásai során a könyvnek ebben a kiadásában akadt rá a két festményre, és elhatározta, hogy a kifejlett Alien-példányt ezek alapján készíti el. A könyvemet ezekkel a szavakkal illette: “Ez igen!” Ezt az állítását Ridley Scott minden interjújában nyájasan megismételte, dicsérve az én munkámat az Alienrõl.
A teremtmények a FELTÁMAD A HALÁL-ban sokkal jobban hasonlítanak az én eredeti Alien terveimre mint az ALIENS-ben vagy az ALIEN 3-ban. A film szintén feltámasztotta az eredeti elképzelésemet a teremtmények életkörforgásáról, a tojásokról, az Arcmászóról és a Mellkasrobbantóról (az Embrióról). A FELTÁMAD A HALÁL kitûnõ film. Milyen is lenne az én Alien életformáim nélkül. Minden valószínûség szerint az összes további folytatása az Aliennek nem létezne ezek nélkül. A tervezés és az cím egyedül engem illet meg, mivel én terveztem meg az Alient. Szóval a Fox miért nem adta meg nekem a címet amit jogosan megérdemlek. És ami az összeesküvõket illeti: azt kívánom nekik, hogy nõjön egy Alien embrió a mellkasukba, hogy sose felejtsék el, az 'Idegenek Apja' H. R. Giger.”

“Sosem voltam még ennyire biztos semmiben egész életem során” – Ridley Scott

Második levél:
A TWENTIETH CENTURY FOXNAK
H. R. GIGERTÕL
1997. december 19.
“Noha a Twentieth Century Fox törvényes úton próbál távol tartani az engem megilletõ haszontól és profittól, egy dolog biztos: az Alien bármelyik folytatását figyelve HR Giger Biomechanikus stílusa van jelen és ez mindenki számára egyértelmû. Egyetlen jövõbeli Alien készítõ vagy imitátor sem fogja tudni elrejteni ezt a tényt. Az Alien Életformák és az egész Alien Világ teremtõje és jogfenntartója törvényesen HR Giger. Ezt az 1980-ban kapott “Legjobb Vizuális Effektusnak” járó Oscar díj is alátámasztja. Mivel ezek a teremtmények az én szüleményeim, a velük kapcsolatos minden jog engem illet. A Fox számára a jogok megvásárlása csupán a használatot jelenti.
Tekintetbe véve az új Alien lényt az Újszülöttet, ez is egy újabb Giger konstrukció, amelyet a könyvem 60. oldalán egy fotó ábrázol, amint belenéz egy felnõtt Alien kagyló alakú fejébe. Az arc mögött az emberi koponya kerül felszínre, megmutatván a deformált arcú kis teremtményeket.
A Fox azonban tagadni próbálja HR Giger hatását. A londoni Big O-ban és a baseli Sphinx által kiadott könyv címével kapcsolatban egyetlen ellenvetés sem hangzott el, mely könyv mentora után kapta a nevét: Giger’s Alien. Bölcs dolog lett volna a Fox-tól, hogy nevemet feltüntesse a fõ- illetve film végi stáblistában, már az elsõ alkalommal, 5 héttel ezelõtt. A kár minden egyes nappal tovább növekszik, mely az igazságtalanság tisztázása nélkül múlik el. Mióta a Fox elutasította a nevem feltüntetésével kapcsolatos kérésemet, e-mail üzenetek százait kaptam Alien rajongóktól. Mindegyikük leszögezi: gyalázat az, hogy a Giger Alien-ek dollármilliókat hoznak, noha teremtõjük neve számos más név között nincs említve még a végsõ stáblistában sem.
Tom Woodruff Alien tervei egyszerûen olyanok mint „HR Giger Biomechanikus” képei. Woodruff aki egyébként szenzációs trükkspecialista bevallotta az “Alien Viperafészekrõl”: “Olyan, mintha egy Giger festmény kelt volna életre.” És ez így is van. Ugyanis újfent a könyvembõl lopta. Fentrõl fényképezve tisztán látható, hogy ez a 262-es számú festményem a “Passagen Tempel” egyik részlete. Ez a festmény már az elsõ Alien film elõtt három évval már készen volt.
Az Alienbeli részvételem alatt a Fox megkapta az engedélyt, hogy könyvemet útmutatóként használja és így Ridley Scott bibliája lehetett. Nem létezhet Alien folytatás, még a jövõben sem, melyre ne lenne befolyással H. R. Giger Biomechanikus stílusa.”

Újságcikkek:
SCI-FI INVÁZIÓ magazin (1997.): Képek a 25 legjobb idegenekrõl szóló filmekbõl: az „Alien” áll a legjobb sci-fi és horror egyesülésének legjobb helyén, köszöntve a borzalmas gyilkost. A vérengzõ árnyalatok és az egyedülálló biomechanikus tervezés, mely H. R. Giger elméjébõl jött létre, utánozhatatlan az mozi utóbbi 19 évében.
FACTS Magazin (1997. december 17.):”GIGER ÕRÜLT” Az 57 éves H. R. Giger megõrült a Twentieth Century Fox miatt. Az új film a Feltámad A Halál készítése közben elfeledkeztek az idegenek tervezõjérõl. A zurichi ember, aki Oscar díjat kapott az elsõ Alien filmért, az ALIENS-ben és annak folytatásában az ALIEN 3-ban megkapta az “Eredeti Alien tervezõ” címet de a negyedik részben már nem. Ezért Giger faxot küldött Hollywoodba melyben ez állt: nõjön egy Alien embrió a mellkasukba, hogy sose felejtsék el, az 'Idegenek Apja' H. R. Giger.

FOCUS (1997/50): “Az Ivadékok Apjának Kívánsága Megbukott”: … a negyedik Alien filmet a 'Feltámad A Halál'-t nálunk most mutatják be (Németországban), a nyálkás szörnyek tervezõje viszont nem került fel a film stáblistájára. Ridley Scott az elsõ Alien film rendezõje fedezte fel a teremtményeket a svájci szürrealista festõ könyvében (Necronomicon).

ENTERTAINMENT WEEKLY (1997. dec. 12. péntek): A HÉT NYERTESE/ VESZTESE: H. R. Giger, aki megtervezte az eredeti Alien szörnyet rettenetesen dühös, mert kézhez kapta a Feltámad a Halál stáblistáját és õ nem szerepel rajta, pedig a lények az õ korábbi munkái alapján készültek. Az ûrben hallja valaki a sikítását?

EXTRA CASH (1997. nov. 28.): …a filmkészítõk kizárták a film történelmének legtökéletesebb szörnyét megtervezõ svájci, Oscar nyertes H. R. Gigert, nincs a stáblista közel 600 neve között…

CINEMA (magyar kiadás) (1998/3): BOSSZÚVÁGY: Aki az Alien negyedik részének stáblistáján végigfutó mintegy ötszáz nevet végigböngészte, annak feltûnhetett, hogy H. R. Giger neve nem szerepel. Több se kellett a szörny szülõjének, levelet írt a Twentieth Century Foxnak. “A negyedik rész teremtményei még jobban hasonlítanak az én terveimre, mint az elsõ és harmadik részben látható lények”- mint például a viperafészek amely Passagen-Tempel címû festménye nyomán született. A mûvész igazán el van keseredve: “Az összeesküvõknek pedig azt kívánom, hogy mellkasukba nõjön egy alien. Emlékeztetõül, hogy ki a valóságos apa: H. R. Giger.”

2 Hozzászólások

  1. Aliensking

    Kíváncsi vagyok, hogy mostanában mi lehet vele. Amúgy mivel én is nagy rajzoló vagyok, szívesen kipróbálnám a festékszóró pisztolyt, amit ő is használ-t. :D

  2. DanXeno

    valóban,mi van vele,nem tudja vki?:S

Vélemény, hozzászólás?