ALIEN – Népszava 2014. (Alien újratöltve)

A rémület magasiskolája a 35 éve született A nyolcadik utas: a Halál felújításában

Alien újratöltve

A félelem maradt a régi: a 35 éve készült klasszikus sci-fi-horror, A nyolcadik utas: a Halál (Alien) digitálisan felújítva, rendezői változatban kerül ismét a mozivászonra. Ridley Scott rendezésében, Sigour-ney Weaver főszereplésével mit sem öregedett a máig alapfilmnek számító űrrémület.

Az eredeti címén Aliennek ismert sci-fi-horrorban az izgalom és rémület maradt a régi. A hatás friss és eleven, mintha nem telt volna el 35 év azóta, hogy a fiatal angol rendező, Ridley Scott vászonra vitte a maga nemében stílusteremtő, alapfilmnek számító sci-fi-horrorját, A nyolcadik utas: a Halált. A rémületes dupla fog-sorú, nyúlósan nyáladzó szörny figurája Scott filmjét követően a rémfilmek hosszú sorában jött vissza ijesztgetni, és jön egészen máig. A néző már un-hatja, a filmesek nem tudják megunni. De máig kevesen tudnak olyan gyönyörűen ijesztő szörnyet tervezni, mint amilyennek az Oscarral jutalmazott svájci képzőművész, H. R. Giger az idegen lényt megtervezte. Szintén alapborzalom lett, ahogy A nyolcadik utasban ez a lény bebábozza az áldozatait, s ahogy azok a burokban élőhalottként a kínok kínját állják ki. És még lehetne egy pár ötletet elősorolni, amellyel Ridley Scott győztes csapata -a látványtervezés Oscar-díját kapták a munkájukért – kultuszt teremtett a horrorban és a sci-fiben.

A sztori egyszerű. A Nostromo teherszállító úrhajót egy kihalt bolygóhoz vezénylik. A legénység talál egy űrhajó-roncsot, abban tojásszerű kap-szulákat. Az egyikből előpattan valami, rátapad egyikük arcára, majd már az űrhajóban az áldozat mellkasából robban elő, s ezek után minden űrhajós éle-te veszélybe kerül.

Az évfordulóra digitálisan felújított kópiát a rendező a maga szája íze szerint vághatta meg, egészíthette ki, a film filoszainak lesz mit bogarászni azon, vajon melyik jelenet lett rövidebb, melyik mozzanat nem szerepelt az eredeti változatban. Beszédes, hogy Scott alkotói ambíciója a rendezői változatban nem tengett túl, mindössze egyetlen perccel lett hosszabb a jubileumi változat (118 perc) a 35 évvel előttinél (117 perc). Ennél érdekesebb, hogy egyenesen gyönyörűség ma látni egy olyan űrhajóbelsőt, űrhajófolyosót, amely láthatóan megőrizte természetes anyag-szerűségét, és nem emlékeztet az azóta film-úriparosok kiötölte, sablonos egyenformákra. Scottnál még a kihalt bolygón elhagyott űrhajóroncs s az űr-hajóban fellelt, tojás alakú óriáskapszulák is valódinak, tapinthatóan anyagszerűnek hatnak. Nem az unalmasan tökéletes, egyen szabású, egynemű világ, amit manapság a sci-fikben a komputerek rendre a vászonra animálnak. Mondhatni, A nyolcadik utas – kézműves film.

Horrorban Ridley Scott sci-fije verhetetlen. Pedig most, 35 év után tűnhet csak fel a nagy rendezői találmány: az űrhajóra került, és az egész legénység életét fenyegető gyilkost, a gyönyörűen megtervezett, idegen szörnyet soha nem látjuk egészében. Amikor még kicsi, és olyan, mintha egy ótvaros polip lenne, Scott engedi meglátni őt az úrhajós arcára odaragadva. De azután, hogy az űrhajón sivítva kereket old, soha többé nem látjuk szemtől szemben. Azt is csak a lelecsapó árnyékból következtethetjük ki, hogy óriási szörnnyé nőtt a nyálkás polipforma. Van, hogy csak a fémes mozgását vesszük észre, mint a felrobbanó úrhajóról menekülő űrkompban. A legtöbb ekkor kerül belőle a szemünk elé, de a műszerek közül ekkor is csak ijesztően tekeredő karok vagy karmok villannak elénk. És mindig mindössze egyetlen villanásra látjuk még a randa nyáladzó állkapcsát is. Ettől nő igazán félelmetessé, és lesz pattanásig feszült minden
pillanat, amikor keresésére indulnak a későbbi áldozatok.

Hányszor láttunk már a szétrobbanó emberi testből valami idegen rémséget előbújni? A sci-fi-horrorban sokszor. A nyolcadik utas a kultuszteremtő a maga mellkasból kirobbanó lényével. Olyannyira, hogy állítólag a színészeket sem avatták be, és amikor a szörny véresen kirobban szegény John Hurt mellkasából, a többiek arcára kiülő rémület egészen valódi.

Sigourney Weaverrel Ridley Scott megteremtette a sci-fik és horrorok első női főhősét. A színésznő pedig egycsapásra világszár lett. Állítólag Ridley a menekülés pillanataiban meztelenre akarta vetkőztetni Weavert. Amikor űrkompjával egyedül menekül a felrobbantott Űrhajó környékéről, és felfedezi, vele utazik a szörny is, a rendező a hős Ridley hadnagyot meztelenül akarta összeereszteni a szörnnyel a küzdelemben. Ezt a stúdió megakadályozta, ahogy azt is, hogy a befejezésben az idegen lény leharapja Ripley fejét, s maga üljön a vezérpulthoz, hogy a hadnagy hangján beköszönjön a földi irányítónak.

Azért a folytatás nem maradt el mégsem. Jones macska, akinek igazi cicaként fontos szerep jutott, maradhatott az űrkompban. Tudjuk, ebből a folytatásban bizony nagy baj támadt. A következő Alien filmeket olyan mesterek rendezték, mint James Cameron, David Fincher és Jean-Pierre Jeunet.

Bársony Éva
Népszava 2014. 9. 6.

Az eredeti cikk: