Az Alien Mítosz

Levelet kaptam Kocsis Tibortól. Valószínû sokan emlékeztek rá, tavaly nyár elején õ írt szakdolgozatot Az Alien Mítosz címmel. (A dolgozat az átalakítás miatt nem volt elérhetõ, de most újra letölthetõ!!!)

    “Csak szeretném felhívni a figyelmedet, hogy az Országos Tudományos Diákkonferencián március 21-én hétfõn fogok elõadást tartani a témában, azaz a filmtudományi szekcióban indul a mûvem egy kis darabkája. Bár már nem vagyok diák, az igaz…
    Szurkoljatok nekem! Remélem sikerrel járok … majd kiteszek magamért.”

Természetesen szorítunk neked, a dolgozatot ismerve nem lesz gondod semmivel! ;)
A folytatásban elolvasható a hivatalos tájékoztató, a letöltések között pedig megtalálható maga a dolgozat!

Kocsis Tibor – Az Alien-mítosz
Eszterházy Károly Fõiskola
Közmûvelõdési Tanszék, Mûvelõdésszervezõ szak, végzett

Az amerikai filmtörténet egyik jellegzetes alkotása az 1979-ben készült A nyolcadik utas: a halál (Alien). A maga korában újító, meglepõ produktum volt, mely nemcsak a közönség körében, de kritikusi körökben is zajos sikert aratott. Az Alien az elmúlt 25 év alatt sorozattá vált, mint a sikerfilmek általában; s mint ilyen, igazi mítosz alakulhatott ki körülötte. Eddig négyszer került filmvászonra az idegenek története.

A filmek különbségei viszont zavarba ejtõk és merészek. A rendezõk (Ridley Scott, James Cameron, David Fincher és Jean-Pierre Jeunet) különbözõek, különleges látásmóddal rendelkeznek, újító szándékúak. Egyik film sem hasonlít a másikhoz; az Alien-széria nélkülözi a hollywoodi folytatásokra jellemzõ sterilitást.

A filmek emellett természetesen magukon hordozzák az amerikai tömegfilmes elemek javarészét: a sokkolóan eredeti befejezés mind a négy epizódra jellemzõ, ahogyan a kettõs finálé is. Tanulmányomban ezeket az eltérõ befejezéseket szeretném összehasonlítani, melyek egyben arra is alkalmasak, hogy tükrözzék a Fox stúdió koncepcióját: az Alien-sorozat epizódjainak különbségébõl adódó erõsséget.

A négy film közös vizsgálatakor feltûnõ volt, hogy milyen mély jellemábrázolással van dolgunk, amikor Sigourney Weaver, a filmek fõszereplõje életre kelti a filmtörténet elsõ nõi akcióhõsét, Ellen Ripley hadnagyot. Az illusztrációként használt filmrészletek a Ripley-figura átalakulását is leképezik, melyet a rendezõi koncepció mellett az aktuális filmtrendek is formáltak az évtizedek során.

Összegezve: az Alien-filmek vizsgálata alkalmas az 1979-97-ig tartó mozgóképes átalakulásnak, a filmes igények átalakulásának bemutatására is.

Konzulens: Szûk Balázs, fõiskolai adjunktus

www.uni-corvinus.hu

← Előző bejegyzés

Következő bejegyzés →

9 Hozzászólások

  1. krek88

    Csak annyit tudok mondani, hogy sok sikert, és MINDENT BELE!! : ))

  2. Dzséjt4

    Hajrá! Hajrá! Hajrá! Sok sikert!

  3. csutkakoma

    Sok sikert! :))

  4. norbi

    Sok szerencsét!

  5. Én is csatlakozom a többiekhez, csak azt sajnálom, hogy sok hiba (elgépelés, értelmezési problémák, egymásnak ellentmondó mondatok) maradt a munkában. De azért tetszik és sok sikert!

  6. Mr Bungle

    ———II————

  7. parker

    Nagyon sok sikert hozzá! Nemhiába Tibor is Egerbe járt az Eszterházy Károly Tanárképzõ Fõiskolára, én is oda járok, úgyhogy szorítok!!!

  8. Rammstein

    fantasztikus…csak ennyit tudok mondani:)

  9. ktibo

    Helló mindenkinek!
    Tökre meglepett, hogy ez a közlemény felkerült az aliensonline.hu-ra persze örülök neki!
    Brom írta, hogy a dolgozatomban sok gépelési és értelmezési hiba van, ami sajnos nagyon is igaz…. De az a helyzet, hogy (bár ez nem mentség) egy idõre annyira besokalltam a saját témámtól és dolgozatomtól, hogy már nem volt erõm kijavítani a hibákat, és így lett feltöltve az oldalra… Tekintsetek el tõle! És persze örülök, ha tetszett. Sõt, egyéb kritkát is szívesen látok!
    Üdv

    Kocsis Tibor

Vélemény, hozzászólás?