A Prometheus csak árnyéka az Aliennek
Ridley Scott Prometheus-a Magyarországon jövő héten csütörtökön kerül a mozikba, az USA-ban pedig jövő péntektől vetítik. A magyar újságírók majd csak a következő szerdán láthatják, a fontosabb amerikai lapok munkatársai viszont már megnézhették, és meg is jelentek az első kritikák a filmről. Ezek alapján a Prometheus egy szépen fényképezett, látványos, de egyáltalán nem forradalmi filmnek tűnik. (Az alábbi összefoglalókban spoilerek lehetnek.)
A Hollywood Reporter kritikusa, Todd McCarthy szerint a film eleje a legerősebb, aztán egyre több olyan elem jelenik meg benne, amit Scott más filmekből – pl. a 2001: Űrodüsszeiá-ból vagy a saját A nyolcadik utas: a halál-jából – emelt át, végül pedig egyértelművé válik, hogy a film csak arra megy ki, hogy folytatást lehessen csinálni hozzá. A szerző kifogásolja azt is, hogy a filmben nem igazán sikerült összhangba hozni az emberiség eredetére vonatkozó magasröptű elméleteket és a véres horrorelemeket. Utóbbiak közül McCarthy kiemeli azt a jelenetet, amelyben az egyik figura császármetszést hajt végre saját magán, hogy megszabaduljon alien-magzatától.
A Variety újságírója, Justin Chang szintén szóvá teszi a film által felvetett filozófiai kérdéseket, amelyek kibontására szerinte nem képes a film. A szerző a látványt dicséri, de úgy érzi, nincs elég feszültség a filmben, és a színészek többségét sem tartja elég erősnek, csak Noomi Rapace alakításával elégedett.
A Screen Daily főkritikusa, Mark Adams elsősorban a ’79-es A nyolcadik utas: a halál-lal veti össze Scott új munkáját, és arra a megállapításra jut, hogy szemben a klasszikus filmmel, a Prometheus sosem megy át igazi horrorba, hanem a tudományos megközelítésre helyezi a hangsúlyt. Kiemeli, hogy Rapace nem egy Ripley: bár figurája dinamikus és eltökélt, sosem kell szemtől szemben megküzdenie egy aliennel úgy, mint elődjének.
A Le Monde szerzője még keményebben fogalmaz, amikor összehasonlítja Scott ’79-es és új filmjét. Szerinte semmi nem maradt az Alien-hangulatból, és Scottból „pénzkiadó automata” lett, aki csak másolja saját magát. Ugyanakkor még ő is megjegyzi, hogy a film jól fest.
Egy dolog van, amit kivétel nélkül mindenki pozitív előjellel említ meg: Michael Fassbender figurája, a David nevű android. A furcsa, komikus és kissé nyugtalanító figura az összes szerző szerint a film legszórakoztatóbb pillanatait szállítja. [origo]